Masini noi vs. Masini vechi - sau ce motiv de paruiala mai au romanii.

04.11.2013 22:46

      De-a lungul timpului am citit (stiu sa citesc! se oftica vreunu? :D) diverse articole referitoare la vechea problema fara raspuns: Ce e mai buna si mai economica - masina noua sau masina veche? Probabil o sa ziceti: "Inca unu care bate campii pe problema asta." Tocmai asta e ideea. Nu prea vreau sa reiau subiectul articolelor. Ceea ce vreau sa subliniez aici sunt numeroasele polemici aparute in sectiunea de comentarii intre diversi oameni plini de bani (bataie pe spate si soptit la ureche: "-Aia de la monopoly nu se pun!" "-Aaaa, nu!?" "-Nu" (probabil am naruit visele multora la faza asta :))) asta e! poate data viitoare :D)) si murdari de cultura pe la coltul gurii cum ca aia e asa, aia e pe dincolea. Si cel mai mult se agita cei care tot arunca cu pietre, pamant, noroi, servetele ramase de la raceala trecuta, mancarea alterata de 2 luni ramasa prin vreun colt al frigiderului in maretul producator autohton numit Dacia. Eu cred ca ar trebui sa fim mandri de ceea ce fac ei acolo pentru ca, aparent, sunt masini apreciate in afara.

      Inainte sa incepeti sa ma injurati pe la colturi sau sa umblati pe la niscai vrajitoare doar, doar oi face pana la bicicleta ca tin cu Dacia, vreau sa va spun ca detin un Opel Astra G Caravan second-hand din 2000, 302.000 km in bord cu motor 1,7 dti de 75 de cai si un consum "nesimtit" de vreo 5 litri la suta (mai mult nu cred, mai putin tot ce se poate). Trainica masina domne'! Material nemtesc! (Pentru gasitorii de nod in papura, am cautat un diesel mai ieftin, la vreo 3-4.000 de euro, break, sa nu ma omoare l piese sau consum. Si asta s-a nimerit!) Dar sa revenim la subiect. Peste tot lumea se injura ca unu vrea logan nou si altul ca nu si-ar lua "cotetu" ala nici pe gratis.  Adevarul este ca nici unul dintre ei (desi am notat si cateva exceptii dar care nu sunt foarte expliciti) nu realizeaza ca fiecare masina se adreseaza unui anumit gen de sofer, atat cele noi cat si cele second. Unii vor o masina de familie, altii una ieftina, altii una spatioasa si tot asa. Unii spun ca loganul e mult prea scump si ca de banii aia iti ei nu mai stiu ce super-masina cu x cai, y consum si z dotari, evident superioare loganului. Corect! Se pot gasi! Dar sunt intr-adevar convinsi ca ce vad aia cumpara? Nu poti sa stii niciodata ce "viata" a avut respectiva masina, cum a fost condusa, de cine, pe unde, cate accidente a avut si asa mai departe. E o mare loterie pe care doar putini pot spune cu mana pe inima ca au castigat-o (eu ma numar printre ei: Am masina de 2 ani si am luat-o cu 270.000. In ast timp am bagat in ea aproximativ 1000 de euro din care mai putin de jumatate au mers in reparatii efective restul fiind filtre, ulei, cauciucuri, distributie, geometrie, discuri, placute de frana. Mai exact am schimbat la ea un etrier (aprox. 400 ron) si o electrovalva la pompa de injectie (aprox 650 ron) plus manopera aferenta). O masina noua e totusi o masina noua. Garantie si alte cele.  Dar nu toti oamenii cauta neaparat o masina noua. Fiecare are propriile criterii de sectionare a unei masini (sunt destui care isi cumpara vreo masina "bengoasa" pe afara cu vreo cateva sute de euro si apoi se dau rotunzi in fata altora ca ce masina sukara au ei si ce cotete au ceilalati, iar pe la spate plang si injura ca ce masina plina de bube au). Multi injura dacia ca e vai de ea la siguranta si fiabilitate. Intrebare: Cate din masinile sh sunt la fel? Multi se dau rotunzi ca masina lor are geamuri electrice si aer conditionat (de parca in asta ar consta siguranta si fiabilitatea). Orice sofer adevarat stie ca daca ai grija cum trebuie de masina, fie ea noua sau sh, nu te va lasa in drum. "-Cum adica!? Si eu sunt sofer adevarat! Fac nspe km pe zi cu masina!". Usor prietene ca se umfla vreo vena la cap! Cati din asa zisii soferi au habar ce se intampla cu masina lor? Un sofer adevarat isi cunoaste masina si simte imediat cand ceva nu e bine. 

       Probabil o sa considerati ca m-am abatut de la subiect. Ei bine, subiectul e atat de larg incat se pot scrie romane. Esential este sa intelegeti ca Dacia nu e o masina atat de proasta daca e ingrijita iar cine o cumpara in niciun caz nu vrea sa doboare vreun record de viteza (desi cred ca exista si astfel de specimene din moment ce se refera ca masina x merge cu 200 la ora fara stres si loganu' nu). Cat despre siguranta nu inteleg cum de deschid gura tocmai astia care se cred la Le Mans. Siguranta nu este pusa in pericol de Dacia ci de soferii de 2 lei care se cred stapanii soselelor si sfarsesc prin vreun cap de pod sau stalp cu BMW-ul lor "tare ca piatra si iute ca sageata" (eventual sh ca nou de unde atata amar de banet) dupa ce mai intai au mai lovit cateva masini care circulau regulamentar.

       Concluzia este ca nu mai judecati o masina doar dupa brand (VW Passat -alea noi - a avut ceva probleme la motor iar motorul TSI, parca, de pe polo are probleme cu distributia) si lasati oamenii sa cumpere ce pot si ce cred ca li se potriveste. Daca vreti sa ajutati pe cineva cu un sfat, faceti-o dar nu mai injurati o masina sau alta doar pentru ca ati auzit nu stiu ce pareri. A fost o vreme cand multi din astia cu masini de figuri ar fi dat orice sa conduca macar o dacie. Stiu ca suna a reclama la dacia dar inainte de a da cu noroi, asigurati-va ca ati condus modelul respectiv de masina suficient de mult si, foarte important, ca ati exploatat-o corect! Regula valabila pentru orice model de masina, noua sau sh.

       Asa ca, in incheiere, va urez noapte buna si conduceti, fratilor, ce puteti si va permiteti, numai aveti grija de masini, circulati prudent si feriti-va de rable! Un sofer prudent intr-un "cotet" face mai mult decat 10 "Schumacher-i" in bolizi!

 

Va saluta un roman simplu!

—————

Înapoi